השפעת הקורונה על שוק הנדלן למגורים

מגפת נגיף הקורונה משפיע כמובן גם על שוק הנדלן בארץ ובעולם. השפעה זו הינה הן על מחירי הנכסים, עלויות השכירות, יזמות ובניה חדשה, מכירות יד שניה ועוד... ההערכה שלי נכתבת בתקופה של אי וודאות כלכלית ועל כן יכולה להשתנות בהתאם לשינויים ולהתפתחויות וכמובן בהתאם להתמודדות העולמית עם הנגיף.

(נכתב 10.04.2020) באופן כללי ניתן לצפות כי מגיפת הקורונה תשפיעה על שוק הדיור במספר אופנים :

  • השפעה ריגשית – אי הוודאות הכלכלית מכבידה על רגשות הרוכשים, רוכשים רבים יעדיפו להמתין ולראות לאן השוק יפנה או במילים אחרת “לשבת על הגדר”.
  • ההגבלות הקיימות כיום, הגבלה בהתנהלות תפקוד יום-יומי הן של המוכרים והן של הקונים וכמובן של סוכני מכירות / מתווכים, קיים קושי לתאם ביקור בנכס, פגישה לקבלת משכנתא וכדומה.
  • הנפילות בשוק המניות יגרמו לאנשים להרגיש פחות בטוחים ביחס למצבם הכלכלי.
  • השפעה שלילית על רווחים והכנסות, ( אבטלה, חל”ת, סגירת חנויות, ירידה בעסקאות ).

אנו רואים תמיכות רבו של ממשלות במדינות רבות בעולם לעסקים ולכלכלה, באנגליה למשל ( בה אני מלווה משקיעים) ניתן לראות מענקים והלוואות בעלות נמוכה למגזרים החשופים במשק ועידוד המלווים להיטיב עם הלווים עם התשלומים, גישה זו אמורה להפחית מאוד את ההשפעה של הקורונה ולאפשר התאוששות כלכלית מהירה וכמו כן להגביל את מספר משקי הבית שיאלצו למכור את ביתם עקב המצב למינימום.

כלכלה

התרחיש המרכזי של מרבית הכלכלנים  הינו התכווצות כלכלית חדה וקצרה בשנת 2020 ובמיוחד ברבעון השני ולאחר מהלך “ריבאונד” בסוף שנת 2020 או תחילת 2021.

עסקאות מגורים

השפעה הגדולה ביותר תהיה בשלושת החודשים הקרובים עם הגבלות התנועה והגבלות של אנשים לעזוב את ביתם. ניתן לראות כי  עסקאות רכוש בסין במשך שלושת השבועות שלאחר מגבלות התנועה היו בסביבות האפס (!) ומאז ( חודשיים לאחר מכן ) כמות העסקאות עלו לכדי 50% מהממוצע של ביצוע עסקאות בארבע השנים האחרונות.

בהתבסס על מאמרים ומחקרים בנושא, הצפי הינו להתאוששות ורמת עסקאות נדלן של 60 עד 80 אחוז עד ינואר 2021 וחזרה לפעילות רגילה (בהתאם לממוצע הרב השנתי) החל  ממאי 2021.

שינויי מחירים

בהתבסס על קצב ההתאוששות שלאחר המיתון היינו מצפים כי למגיפה תהיה השפעה מוגבלת וקצרה יותר על מחירי הנכסים בהשוואה למיתון התחילת שנות התשעים ירידת מחירים יכולה להיות לטווח הקצר ברמה של 5%-10% – אך כאמור צפויה כמות עסקאות מוגבלת ונמוכה באופן יחסי.

מצד שני משקי בית שהכנסותיהם נשארו יציבות ובטוחות יוכלו לנצל את הריביות הנמוכות מה שיוביל לעסקאות נדלן ולחזרה של מחירי הנדלן לרמתם ואולי אף לעליית מחירים.

מגיפת הקורונה עשויה להפחית בעתיד הקרוב את העושר בקרב אנשים רבים בעלי השפעה כלכלית ובהתחשב גם על ההשפעה שיש בשוקי המניות והחשש ממיתון עולמי עלול להביא לירידת מחירים נוספת של שוק הנדלן – סביר להניח שירידת מחירים אלו מהווה הזדמנות לרכישת נכסים ולהחזקתם לטווח הארוך, שכאמור אנו מצפים להתאוששות במחירי הנדלן לאחר חלוף המגיפה.

שוק הדיור להשכרה

צפוי שבשלושת החודשים הקרובים תהיה פחות פעילות בשוק השכירות, בעיקר עקב מגבלות התנועה המציבות אילוצים וחוסר יכולת להציג נכסים.

יתכן ונראה ירידות מחירים צנועות בשכר הדירה בעקבות הקושי במציאת דיירים חדשים וגם עקב עזרה של בעלי הבתים לדיירים במצוקה אבל באופן כללי לא צפויה ירידה מחירי השכירות בטווח הקצר, הצפי הוא שבשנה הבאה (2021) תהיה צמיחה איטית עד אפסית במחירי השכירות כאשר ככל שההכנסה תגדל והשוק יתאושש יואץ גם תשלום השכירות.

התפתחות

הפסקת בניה חדשה יביא ללא ספק לירידה במסירת הדירות בזמן ובמכירות בניה חדשה.

יזמים רבים יעמדו בפני לחץ מיוחד להחזיר את שיעורי המכירה שלהם וקיימת אפשרות שנראה תמריצים שונים שהם יציעו לרוכשים.

ניתן לראות הסכמה רחבה בקרב החזאים הכלכליים שהשפעת נגיף הקורונה תהיה קצרת מועד יחסית שכן אנו רואים שיזמים רבים ממשיכים לתכנן את הפרויקטים החדשים שלהם לשנים הבאות

אשמח לייעץ לכם לגבי השקעת נדל”ן המתאימה לכם ביותר.

אופיר הררי  050-3663588

מוזמנים לשתף:

נגישות

צרו קשר

מלאו את הפרטים ואחזור אליכם