מהם השקעות אלטרנטיביות

השקעות אלטרנטיביות הינן שם כולל למגוון רחב של השקעות לא "מסורתיות", ההשקעות המסורתיות הינן כל אותן השקעות בשוק ההון כגון : רכישה של מניות, אגרות חוב וכדומה וכמו כן השקעה במטבעות (דולר, אירו, פאונד ) השקעות אלו ניתן לבצע דרך הבורסות בארץ ובעולם

(הבורסות המובילות בעולם הן :ארה”ב, סין, טוקיו, לונדון, גרמניה צרפת ועוד) אחת מהיתרונות הבולטים של השקעה זו הינה הנזילות – כלומר משך הזמן שייקח לי להפוך את המניה/מטבע שאני מחזיק לכסף בחשבון הבנק, בהשקעה זו הנזילות היא כמעט מיידית (מכירת מניה/מטבע מתבצע בכל יום בו מתקיים מסחר ומבוצע באופן כמעט מיידי).
מהם אם כן השקעות אלטרנטיביות ?  כשמם כן הם “אלטרנטיביות – חלופיות” השקעות המהוות חלופה לאותן השקעות מסורתיות, השקעות אלטרנטיביות הינן מכשירים פיננסים אלטרנטיביים שונים אשר מאפשרים פיזור סיכון בתיק ההשקעות שלנו, השקעות אלו מאפשרות ללקוח להשקיע בתחומים שהיו פתוחים בעבר רק למשקיעים גדולים מכשירים אלו מספקים ללקוח אפשרויות נוספות להגדלת ההון ברמות סיכון שונות, מאידך בהשקעות אלטרנטיביות נזילות הכסף אינה מיידית ומשתנה בין החלופות השונות.

בכדי להבין זאת אתן מספר דוגמאות להשקעות הנכללות כהשקעות אלטרנטיבית:

נדל"ן

ההשקעה האלטרנטיבית המוכרת והידוע מכולן, רכישת נכס מגורים/ מסחר / קרקע  בארץ או בחו”ל, בהשקעה חכמה ניתן להנות מתשואה פירותית חודשית (שכר דירה) ומתשואה הונית (עליית ערך הנכס) וכך להגיע לתשואה מצרפית גבוהה, היתרונות של השקעת נדל”ן בחו”ל הינו רף הכניסה הנמוך יחסית וכן התשואה הגבוה ביחס להשקעה דומה בארץ.

הלוואה חברתית

ידועה גם בשם  P2P – הלוואה שבעצם באה להחליף את הבנק, כיום הבנק נותן לנו ריבית נמוכה על פקדון בגין כסף שלנו בתוכנית חיסכון ומצד שני הבנק גובה ריבית גבוה מלווים הזקוקים לכסף מהבנק, בהלוואה חברתית החברות מקשרות אותנו המשקיעים ללווים, ואת הריבית שהלווה משלם מקבל המשקיע (כמובן בניכוי עמלות של החברה ) בצורה זו  ישנן חברות המאפשרות לפזר סכום כסף לא גדול בין מאות הלוואות שונות ולספק בטחונות מסויימים על כספם של המשקיעים (קופת ערבות הדדית, פיזור למאות השקעות ) הסיכון שקיים בהשקעה זו הינה שבמקרה שבו משקיעים רבים המבקשים למשוך חזרה את כספם (פדיון )  דבר שעלול לגרום לעיקיב בקבלת הכסף וכמו כן ישנם השקעות שעבורם לא שולמה כל הקרן במלואה (הלוואות בהסדר חוב או בפשיטת רגל).

דוגמא נוספת להשקעה אלטרנטיביות- השקעה נוספת שאין לה כל קורלציה לשוק ההון המוכר הינה

קרן חוב

לדוגמא הלוואה ליזם נדל”ן, בשנים האחרונות גדלה מאוד פעילות של הלוואות חוץ בנקאיות לגופים אלו (חוסר גמישות של המערכת הבנקאית, חיוב היזם למכור אחוז מסויים במחירי פרי סייל הון עצמי נדרש ועוד…) בהלוואה זו אנו יודעים בדיוק מיהו היזם, לאיזה פרויקט (או פרויקטים ) הכסף שלנו מיועד אנו יכולים לבחון את כל הביטחונות הניתנים לנו (בהשקעה זו חשוב שנוודא שהכסף שלנו נמצא בחשבון נאמנות,  שיש שיעבוד ראשון לפרויקט לטובתינו (או שעבוד שני במידה ויש בנק מלווה) לבדוק שהפרויקט המושקע אכן רווחי וכדאי (דוחות אפס של שמאים) ועוד )  בהלוואה זו יש מקרים בהם רק בסיום הפרויקט נקבל את כספינו חזרה בצירוף תשואה, או שנקבל את הריבית הנקובה מידי חודש ובמועד סיום החוזה בינינו נקבל את הקרן שהושקעה. בדרך כלל לא ניתן למשוך את הכסף לפני תום התקופה הנקובה בחוזה.

עוד דוגמא להשקעה אלטרנטיבית הינה

קרנות גידור

קרן גידור הינה קרן המשתמשת במגוון כלים פיננסיים מורכבים כדי למקסם את סיכויי הרווח בכל מצב של השוק. היא בעצם “מגדרת” את הרווחים וההפסדים ומכאן נובע שמה. אחת הדרכים העיקריות שבאמצעותן היא עושה זאת היא דרך השקעה בשוק ההון באמצעות רכישת אופציות או מכירה בחסר. הקרן איננה סחירה וכפופה לפחות רגולציה בהשוואה להשקעות אחרות. מדובר באלטרנטיבה שלרוב אפשרית בסכומי השקעה גבוהים יחסית, ישנם קרנות גידור לתחומים ספציפיים שבהם יש סיכויי רווח (והפסד !!) גדולים – כגון השקעה בשוק הקנאביס הרפואי ועוד.

השקעות אלטרנטיביות נוספות יכולות להיות גם קרן תשתיות- קרן המשקיעה בתשתיות ממשלתיות – התפלת מים כבישי אגרה וכו’ (לא קיים בישראל ), קרנות פרייבט אקוויטי –  קרן השקעות פרטית, שהוקמה במטרה לרכוש חברות או נכסים שיש להם פוטנציאל השבחה או נמצאים במצוקה במגמה לשפר את רווחיותן ולממש את ההשקעה ,  קרן להשקעה בחברות הזנק(סטארטאפ), השקעה בסחורות (זהב, נחושת, יהלומים וכדומה ) ועוד…

מה חשוב לדעת לפני השקעה אלטרנטיבית?

מטרה – מה המטרה שלנו? לקבל הכנסה חודשית? להיות שוטף בחברת הייטק? להגדיל את הפנסיה ? להגדיל את ההון ?

תקופה- חשוב לבדוק מתי נקבל את הכסף בחזרה, האם נקבל מידי חודש ריבית  או שנקבל הכל בסוף תקופה? האם יש תאריך ידוע או שזה בהתאם להתפתחויות ? בנדל”ן- מהו משך הזמן למכירת הנכס

סכום – מהו רף הכניסה להשקעה ?

אצל מי נמצא הכסף  – מהם הבטוחות שלנו

סיכון – בכל השקעה יש מרכיב של סיכון, האם רמת הסיכון מתאימה לנו ?

מיסוי – מהו המס אותו נצטרך לשלם?

לסיכום, חשוב מאוד לכל משקיע להכיר את מגוון מכשירי ההשקעה האלטרנטיביים, השקעות שאינן מושפעות מהנעשה בשוק ההון, השקעות המאפשרות פיזור נכון יותר של תיק ההשקעות ויצירת ערך מוסף לתיק ההשקעות שלנו, כמו תמיד חשוב להבין את רמת הסיכון שיש בכל השקעה ולבחון שההשקעה תסייע לנו להגיע ליעדים ולמטרות שלנו.

 

אשמח לסייע לכם בכל שאלה

אופיר הררי- השקעות נדל”ן באנגליה והשקעות אלטרנטביות

050-3663588

מוזמנים לשתף:

נגישות

צרו קשר

מלאו את הפרטים ואחזור אליכם