נסח טאבו- כדאי שתשימו לב!!

במידה ואתם עומדים לבצע עסקת נדל"ן, חשוב מאוד שתוציאו נסח טאבו – בין אם אתם המוכרים ובין אם אתם הקונים. זה אולי נשמע הגיוני אבל לצערי ישנם המוני בתים בארץ שאינם רשומים בטאבו על שם בעליהם !

זה יכול להיות בנכסים ישנים, נכסים מחברה משכנת שלא השלימו את הרישום, קבלן שבנה ללא היתרי בניה ועוד…

במידה ואתם המוכרים ואתם בטוחים שהכל בסדר עם הנכס, קיימת אפשרות שעל הנכס הוטלו עיקולים שלא היה לכם מושג אודות קיומם. ייתכן שהודעות נשלחו לכתובת ישנה או בלתי מדויקת – והקונה עלול להאשים אתכם שניסיתם לרמות אותו. שווה בדיקה.

חשוב לבדוק את הנכס גם אם אינו עומד למכירה, במיוחד אם הנכס עבר אליכם בירושה, קיימת תופעת זיופי בעלויות. מומלץ מאוד להוציא מידי שנה-שנתיים נסח טאבו של נכסי ירושה, כדי לבדוק שאיש לא ניסה להכניס שינוי בבעלויות.

ולכן כאשר רוכשים נכס בארץ או בחו"ל יש לבדוק את נסח הטאבו, להבין את הערות האזהרה. וכמובן לדאוג לרישום הנכס לאחר רכישה.

נסח הטאבו יכול לאתר בעיות שלא ידעתם עליהן, כמו רישום הערת אזהרה לטובת אחר; עיקול של חוב שלא הוסדר; בעלים נוספים; צדדים נוספים שרשמו לטובתם הערת אזהרה; התחייבות לרישום ממשכנתא או משכנתא לטובת בנק; ועוד. כמו כן, ניתן ללמוד על החלקים המוצמדים לדירה – דוגמת חניה, מחסן, חצר, מרתף ועוד, ומה חלקה של הדירה ברכוש המשותף., מומלץ לבדוק שלא קיים צו הריסה לפני שאתם רוכשים דירה…

עסקת מקרקעין היא עסקה מורכבת, ורישומה בטאבו עשוי להתעכב ממגוון סיבות ביורוקרטיות, לאחר החתימה על חוזה המכר על רוכש זהיר לפנות ישירות ללשכת רישום המקרקעין בכוונה לרשום הערת אזהרה לטובתו על הנכס. זאת במטרה להתריע בפני צד שלישי וליידע אותו על העסקה עד רישומה הסופי. הערת אזהרה היא, למעשה, הכלי הניתן בחוק לרוכש על מנת שיוכל להגן על זכויותיו החוזיות מול בעל הנכס או נושיו.

אם נתקלת בכיתוב הערת אזהרה – זהו רמזור אדום. ההערה מזהירה אותך מבעיות בהשלמת העסקה. בדקו כל הערה לגופה. כשמדובר בבית משותף שלא נרשם בטאבו, כמקובל בכל הבתים החדשים, הערות האזהרה של רוכשי הדירות הן כלליות ולא מתייחסות לנכס הספציפי. יש לפנות לרושמי ההערות או לעורכי הדין שלהם כדי לברר למי מתייחסות הערות האזהרה, כדי לוודא שדירה לא נמכרה פעמיים. אם יש הערות אזהרה לטובת בנקים או נותני משכנתאות חשוב לבדוק שהן לא מתייחסות לשטח הספציפי של דירתכם.

בדקו האם קיימות הערות לטובת רשות העתיקות. אזורים רבים בישראל נושאים הערות כאלו, וכל עסקת מקרקעין המתבצעת בהם מותנת בבדיקה ובאישור של הרשות – דבר הכרוך בהוצאה נוספת.

בנסח הטאבו נרשמים עיקולים מנושים, כמו מע”מ, מס הכנסה, הערות בדבר כונסי נכסים ומנהלי עזבון. כל הערה משמעותית: גם אם אתם יכולים לבצע את העסקה, היא עדיין כפופה להערה.

מנסיוני, מכיר אנשים שרצו למכור את הדירה בה התגוררו שנים רבות ורק בזמן המכירה גילו שהדירה כלל לא רשומה בטאבו… עיכוב בקבלת ירושה עלול לנבוע גם כשבעלי דירה נפטרו, יש יורשים אבל הדירה עדיין  אינה רשומה בטאבו

לכן הטיפ שלי להיום – היכנסו לאינטרנט עוד היום !  ציינו גוש, חלקה, תת חלקה, ובדקו את הנכס שלכם. המליצו גם להוריכם / דודים / מכרים בדיקה שכזו עולה 15 ש”ח ויכולה למנוע  מכם בעיות רבות בעתיד.

המאמר נכתב על ידי אופיר הררי – יועץ להשקעות נדל”ן בארץ ובאנגליה, ליווי אנשים להשקעות מניבות
לקבלת טיפ נדל”ן שבועי – שילחו את המילה טיפ למספר 0503663588  או ליחצו פה

כאן אפשר לבדוק >

מוזמנים לשתף:

נגישות

צרו קשר

מלאו את הפרטים ואחזור אליכם