הכנסה פאסיבית משוק ההון לעומת השקעה בנדל”ן – בלוג שנכתב בימי הקורונה – איפה כדאי להשקיע כסף 2020

בימים אלו קל מאוד להסביר מדוע בתי מגורים/דירות להשקעה נחשבים כהשקעה הטובה והבטוחה ביותר הקיימת כיום ! הימים האחרונים מראים לנו את הסיכון הקיים בשוק ההון. בתוך ימים לא רבים אנו רואים שחיקה רבה בשווי מרבית החברות, ישהן חברות שעלולות להגיע חלילה עד לכדי מצב של פשיטת רגל = הפסד הקרן של המשקיעים ... לצערי כולנו שותפים להפסדים כואבים אלו – אם דרך השקעה ישירה במניות, קרנות נאמנות, קרן פנסיה ועוד... אנו רואים שבתוך ימים ספורים "נמחקו" עליות שהיו בשוק ההון במשך למעלה משנה.

זה נכון, חלק ניכר מהמניות צפויות בתוך שנים מעטות לתקן ולחזור למחירים שהיו בהם לפני המשבר… אבל האם אתם בנויים להשקעות שכאלו ? ומה יעשו כל אותם המשקיעים שזקוקים לכספם עכשיו ואין להם מספר שנים לחכות לתיקון שאולי יגיע… למשל מי שעומד לצאת לפנסיה עכשיו וקרן הפנסיה שלא איבדה מאוד מערכה.. בלינק זה ניתן לקרוא “בורסות יכולות לרדת לאורך זמן – מבט על תשואות של הבורסות הגדולות ב- 20 השנה האחרונות.
 אני טוען שהשקעה בנדל”ן מניב הינה השקעה למי שאינו אוהב סיכונים, אינו מעוניין להמר על כספו ומעוניין לישון טוב בלילה ! אך יחד עם זאת משקיע בנדל”ן נהנה מתשואה מצרפית גבוה ( תשואה שוטפת מהנכס + עליית ערך )

השקעה בדירה להשקעה הינה השקעה סולידית ביסודה, אנשים ימשיכו לגור בבתים, אנשים ימשיכו להתחתן (או חלילה להתגרש ) ללדת, לצאת ללימודים והצורך בדיור תמיד יעלה.

יוצא מכאן  שבהשקעה בנדל”ן אנו נהנים מתשואה שוטפת וכמו כן במבט ארוך טווח מעליית ערך הנכס – בתקופה זו עיכוב בבניה / עיכוב בפרויקטים חדשים /עיכוב באספקת מוצרי בניה ( ריצוף / חרסינה/ אינסטלציה ) יכול לגרום לעליית מחירים, בנוסף הסטה (הצלה ) של כספים משוק ההון ומאפיקים תנודתיים אחרים לשוק הנדל”ן יגרום גם הוא לעליית מחירים.

מצד שני ישנם גם סיבות שיכולים לגרום לירידת מחירי הנדל”ן בטווח הקצר – מפוטרים רבים, חוסר יכולת לשלם משכנתא = מכירה של נכסים מניבים – מכירה בלחץ = רכישת נכסים מתחת למחיר השוק, נכסים אלו צפויים להיות באזורים של מעמד בינוני –נמוך (ששם צפויים מרבית המפוטרים) אך לא רק שם, וככל שהמשבר יהיה ארוך יותר נוכל לראות יותר מוכרים בלחץ = ירידת מחירים.
וכפי שאמרתי, אנשים לא יעברו לגור ברחוב, כלומר למי שיש בבעלותו דירה להשקעה תהיה עליה בשוק השכירויות והמשקיע יהנה מתשואה שוטפת עולה.

חשוב לציין שבהשקעת נדל”ן בחו”ל ניתן ליהנות מתשואה גבוה יותר מאשר בארץ ולרכוש נכס במחיר נמוך משמעותי מאשר בארץ.

דוגמא לא מומלצת להשקעה בנכסים מניבים:

נדל”ן מסחרי – משרדים בארץ – אנו עדים לתופעה של עבודה מהבית מצד אחד ו+ עסקים העוברים לעבוד בחללי עבודה משותפים ובנוסף לכך  בניה מאסיבית מאוד של משרדים חדשים, נראה לי כי במקרה זה המשקיעים אינם מבינים עד הסוף את הסיכון שהם לוקחים, המחיר הנראה להם זול יחסית, התשואה גבוהה אבל בפועל השקעה שכזו עלולה להסתיים במפח נפש של המשקיע ( חוסר בשוכר = הורדת מחירי השכירות ) !

דוגמא מומלצת מאוד להשקעה בנכס מניב:

מגורי סטודנטים באנגליה  – במגזר זה גם אם יעברו ללמידה מרחוק, אני סבור שעדיין אין תחליף  לחיי החברה, האווירה של האוניברסיטה, ניסויים, מעבדה, ספריה ועוד כך שלמידה מרחוק יכולה לתת מענה חלקי בלבד, רוב הלימודים ימשיכו להתקיים בקמפוסים שבאוניברסיטה והביקוש למגורי סטודנטים ימשיך לעלות, בנוסף, יש לזכור כי ענף ההשכלה הגבוהה באנגליה הינו ענף כלכלי מאוד המכניס למדינה בצורה ישירה ועקיפה מעל 20 מיליארד פאונד בשנה – כך שנראה עזרה ועידוד ממשלתי רב בכדי להמשיך ולהצליל ענף חשוב זה. בימי הקורונה אנו עלולים לראות ועיכובים בבניה חדשה / התחלות בניה   דבר  שיצור מחסור בשוק שכבר כיום יש בו מחסור גדול = עליית מחירי השכירות ועליית מחירי הנכסים.

בנוסף זוהי השקעה עם רף כניסה נמוך יחסית ( כ- 300 אלף ₪ ) ובשונה מדירת מגורים – בהשקעה זו כמעט ואין התעסקות עם השוכרים ( חברת ניהול הדואגת לה-כ-ל ).
עדיין חשוב מאוד למצוא פרויקט מומלץ וטוב ולא להתפתות לפרויקטים בעלי סיכון רב ( מיקום לא אטרקטיבי, חישוב תשואה לפי מחירי השכרה גבוהים מאוד, איתנות היזם ועוד) בלחיצה כאן תוכלו לקרוא בהרחבה על  מגורי סטודנטים באנגליה.
ב
לחיצה כאן תוכלו לקרוא בהרחבה על נכסים יד שניה באנגליה- מה חשוב לבדוק.

מעוניינים לשמוע עוד על הקשר שבין חירות כלכלית לנדל”ן – מוזמנים להכנס למאמר הקשר שבין חירות פיננסית לבין נדל”ן

אז נכון, כולנו מעוניינים להנות מהכנסה פאסיבית, אבל על כל משקיע להבין בצורה מלאה את רמת הסיכון שהוא לוקח בכל השקעה.

לא כל ההשקעות בנדל”ן הינן השקעות טובות, חשוב לבחון החל מרמת המדינה, האזור, העיר הרחוב, לבדוק נתוני תעסוקה ועוד !

אשמח לייעץ לכם לגבי השקעת נדל”ן המתאימה לכם ביותר.

אופיר הררי  050-3663588

מוזמנים לשתף:

נגישות

צרו קשר

מלאו את הפרטים ואחזור אליכם