הקשר שבין חירות פיננסית לבין נדל”ן

בואו של חג הפסח, הלוא הוא חג החירות, מחדד את הקשר ההדוק שקיים בימינו בין חירות פיננסית ובין נדל"ן. אולם כדי להבין כיצד השניים קשורים זה בזה אפתח ואסביר מהי חירות פיננסית.
אופיר הררי- ליווי מקצועי

המשמעות של חירות פיננסית היא שההוצאות החודשיות הכוללות: מזון, הלוואות, חופשות, טיפולים רפואיים, לימודים, חוגים לילדים, הוצאות רכב ועוד – “משולמות” על-ידי הכנסות שאינן מתקבלות ממשכורת חודשית. כלומר, כשמדברים על חירות פיננסית הכוונה היא שאדם יכול שלא לעבוד כלל, ובכל זאת ליהנות מרמת החיים שהוא בחר לעצמו.

אחת מהדרכים המוכרות לממש חירות פיננסית היא באמצעות נדל”ן, והנה מתבהר גם הקשר בין השניים. מדובר בהשקעה שמאפשרת רווח כפול, כיוון שמצד אחד נהנה המשקיע מעליית ערך עתידי של שווי הנכס הנדל”ני, ומצד שני נהנה המשקיע מתשואה חודשית שוטפת. כלומר הנדל”ן מייצר הכנסה פאסיבית שאינה תלויה בשכר חודשי.

עולם הנדל”ן מסועף לסוגים שונים, ויש לא מעט. למשל, יש נדל”ן שבו המשקיע אינו זוכה כלל להכנסה חודשית שוטפת, אולם יש צפי שההשקעה הזו תזכה לעליית ערך משמעותית בעתיד. דוגמה טובה לכך היא השקעה בקרקע – כיום אין הכנסות כלל, וייתכן שיש הוצאות, אולם התוכנית היא למכור בבוא היום את הקרקע (כמובן לאחר הפשרה, אישורי ועדות, בנייה וכדומה), ואז לממש את ההשקעה ברווח גדול.

לעומת זאת בהשקעה בנדל”ן למגורים יש ציפייה לעליית ערך הנכס וכן לתשואה חודשית שוטפת, שתתקבל משכר הדירה בניכוי הוצאות על תיקונים, מס הכנסה ועוד. בהשקעה מהסוג הזה חשוב לקחת בחשבון חודשים שבהם הדירה תישאר ללא שוכרים.

השקעות בנדל"ן? התשובה נמצאת בחו"ל

כנקודת פתיחה חשוב לציין שלכל אחד יש את התקציב שלו, רמת הסיכון שהוא מוכן לקחת, ואת סגנון ההשקעה המבוקש. לדוגמה, יש שיעדיפו לרכוש נדל”ן ולהחזיק בו לאורך זמן על מנת לקבל תשואה חודשית שוטפת, ויש שיעדיפו השקעה לזמן קצר יחסית, שתכלול תהליך של רכישת הנכס, שיפוצו, השכרתו ומכירתו, ולנצל את עליית הערך שלו.

בסוגריים רק אציין שאני מאמין בהשקעות סולידיות, ורואה יתרונות רבים שיש כיום בהשקעה בנדל”ן בחו”ל, וכאן מתבקש גם הסבר. והנה לא רק הסבר אחד, אלא שורה ארוכה של הסברים.
הראשון שבהם הוא המחירים השפויים, כלומר; רף כניסה נמוך. אפשרי כיום לרכוש נכס נהדר בחו”ל, שרשום בצורה מסודרת על שמו של הרוכש בטאבו בסכום של כ-300 אלף שקלים ואף פחות, כידוע מדובר במגוון אפשרויות להשקעה – קרקעות, דירות חדשות, דירה יד שנייה, מגורי סטודנטים, דיור מוגן, מלונות ועוד.

אין צורך להיות מומחה נדל”ן כדי לדעת שמחירי הנדל”ן בארץ גבוהים במיוחד. בנוסף לכך, ככל שמחיר הנכס גבוה יותר, כך גדל הסיכון שהמחיר גם ירד, ולכן במקום ליהנות מעליית ערך הנכס – המשקיע עלול לספוג ערך 0 על הנכס. אומנם התזרים החודשי לא יפגע, אבל מדובר בסיכון שיש לקחת אותו בחשבון בשיקולי ההשקעה. אם בחרתם להשקיע בארץ, דעו שיש מקומות בטוחים יותר להשקעה, שבהם המחירים אינם בשיאם, ומכאן שצפויה עליית ערך גבוהה יותר.
מאותה סיבה לא כל השקעה בחו”ל תהיה נכונה. למשל השקעה במנהטן או בלונדון נחשבת בעיני להשקעה בסיכון מוגבר, מכיוון שאזור זה חווה עליית מחירים גדולה בשנים האחרונות.

אחת הסיבות העיקריות להשקעה בחו”ל היא ללא ספק קבלת תשואה חודשית גבוהה משמעותית. מדובר בתשואה של פי 2 או פי 3 מכל תשואה שמתקבלת מהשקעה בארץ. כמו כן, יש יתרון לגודל השוק ולגידול באוכלוסייה.

לכל אלה מצטרפים יתרונות נוספים אפשריים, תלוי כמובן בבחירה במקום ההשקעה. העדפה שלי היא להשקיע במדינה עם כלכלה חזקה ויציבה, ולא להסתכן ברכישת נכס שנראה נוצץ ואטרקטיבי, אבל ממוקם במדינה עם עבר כלכלי ופוליטי בעייתי.
ההשקעות בנדל”ן בחו”ל מתקיימות כיום בשוק מפוקח ושקוף. יש חוקים ברורים, ויש אפשרות לקבל מידע נרחב ברשת האינטרנט על הנכס, על הטאבו ועוד.

יש מדינות שבהן ההשקעות זוכות לחוק מעודד משקיעים, שכולל מיסים מקומיים מופחתים או פטור ברכישת נכס. בעניין זה מומלץ לבחון היטב את חוקי המיסוי באותה מדינה: מיסוי שנתי, או חלילה מיסים על ירושה. יש מדינות שלמשקיע אין אפשרות לרשום את הנכס על שמו בטאבו.

הנגישות לנכס חשובה מאוד. יש נכסים אטרקטיביים שדורשים טיסות ארוכות, אישור ויזה וכדומה. כך שעל מנת לבקר בנכס מפעם לפעם נדרשים הוצאות נסיעה גדולות, בירוקרטיה ולא מעט זמן. ובמילים אחרות נדרש לעבור מסע כומתה רק כדי לבדוק שהנכס חי וקיים.

לסיכום, רכישת נדל”ן בחוכמה מאפשרת הכנסה פאסיבית, שאינה נובעת ממקור של מקום עבודה. כאשר ניהול נכון של השקעות הנדל”ן יכול להוביל לחירות כלכלית מלאה.
חג חירות שמח.

אופיר הררי – ייעוץ אובייקטיבי לפני רכישה של נכס בחו”ל

ליווי של אנשים להשקעות בנדל”ן מניב בחו”ל, 
טלפון: 050-3663588   |   מייל :[email protected]

מוזמנים לשתף:

נגישות

צרו קשר

מלאו את הפרטים ואחזור אליכם