רכישת נדל”ן מכונס נכסים

ניגשים למכרז של המדינה ורוכשים דירה החצי מחיר, נשמע מצויין – בהחלט ! מדוע לא כולנו ניגשים לאותם מכרזים ורוכשים נכסים בזול ? ככול הנראה מכיוון שלא כל הנוצץ זהב והדברים לא עובדים בדיוק כפי שאנו רוצים לדמיין (או שמספרים לנו) .... בטור זה אשפוך אור ומידע להבין איך בדרך כלל עובדים הדברים במכרזים של כונס נכסים וכדומה.

נתחיל מההתחלה, דירה מגיעה למכירה אצל כונס הנכסים מסיבות שונות, זוגות שהתגרשו, אחים שקיבלו דירה בירושה ועוד… המשותף לכולם הוא שיש ברשותם דירה אשר אין להם עניין בה, הם מעוניינים למכור את הדירה (במחיר הגבוה ביותר האפשרי) ולהתחלק בכסף, הסיבה שאותם בעלי נכס פונים לכונס נכסים ולא מוכרים את הדירה לבד הינה בעיקר סכסוכים, סכסוכים הגורמים לאי אמון בין בעלי הנכס הגורמים להם לפנות לבית המשפט, בית המשפט ממנה עורך דין שיהיה האחראי על המכירה והחלוקה הכספית, עורך הדין מפרסם את פרטי הדירה (כתובת מלאה , גוש, חלקה ) ופונה לקהל הרחב להגיע ולהציע מחיר לרכישת הדירה, הדירה מפורסמת בעיתונות הכללית, כמו כן ישנם קבוצות באינטרנט ובפייסבוק ( למשל עמוד הפייסבוק “כונס נכסים ישראל – מאגר דירות למכירה” שם תוכלו למצוא דירות מכונס לעיתים קרובות).
חשוב לציין כי במכירות אלו גם אתם יכולים לקחת חלק,  כיצד ?  ראשית יש לפנות טלפונית או במייל ולהזמין את חוברת המכרז (ללא עלות או בעלות זניחה ) החוברת תכלול את חוזה המכר, טופס להגשת הצעה, דו”ח שמאי, ומועדים אפשריים לביקור בנכס(מספר מועדים מועט הנקבעים מראש).
את ההגשה מגישים בטופס שקיבלתם בתוספת צ’ק בנקאי בהתאם לתנאי המכרז ( בדרך כלל 10-20 אחוז ולעיתים אף 5% בלבד מההצעה שלכם ) – כלומר סכום זה חייב להיות זמין אצלכם בעו”ש שבחשבונכם.
לאחר מכן תזומנו למכירה עצמה, במכירה תפגשו את כל מי שרכישת הדירה מעניינת אותו, מתווכים, אנשי נדל”ן, שכנים, אנשים מהסביבה הקרובה והרחוקה, צעירים ומבוגרים גברים ונשים, המכנה המשותף לכולם  הוא החלום לרכוש דירה במחיר מצחיק, להרגיש לרגע כמו וורן באפט, להיות איש עסקים רציני המגיע ורוכש דירה בחצי מהמחיר שלה.
סביר להניח שגם מוכרי הדירה (או חלקם) יהיו נוכחים, הרי אם מוכרים את הדירה בזול – למה שהם לא יהנו ממנה (יקנו את החלק של השותפים שלהם בדירה ) ומצד שני – הרי מדובר במכירה פומבית, כל הצעה מעלה את המחיר (ומעלה את הרווח של השותפים) אז מה אכפת להם להשתתף במכרז  ולגרום למחיר לעלות…
אני מניח שכבר הבנתם את הנקודה, אין מתנות חינם, וקשה מאוד למצוא מציאות, כיום יש אינטרנט, המידע גלוי וידוע לכל, יש שמאים, לכל דירה יש מחיר וקשה מאוד למצוא במכרזים אלו מחירי דירות מתחת לשווי האמיתי שלהם, נכון, האגדות מספרות עדיין על רכישה במחיר מצחיק אבל בעולם שבו כל המידע זמין ונגיש – קשה מאוד להאמין לאגדות אלו (הרבה פעמים ניתן לרכוש דירה “מתחת למחיר השוק” גם במכירה רגילה – הכל תלוי בלחץ של המוכר למכור את הדירה ).

מכירות בצורה זו קיימת גם בחו”ל ונקראים “אוקשאן”, מיותר לציין כי הבתים האטרקטיביים יותר נמכרים עוד לפני שהגיעו למכירה הפומבית וכיום קשה מאוד לרכוש נכס  טוב ב”אוקשאן” במחיר נמוך, אבל, כאמור – הסיכוי קיים( יש לחשב עלות הנכס +עלות השיפוץ וכל ההוצאות הקשורות לעומת רכישת נכס יד שניה לאחר שביצענו את כל הבדיקות שלנו)..

נקודות חשובות

  1. לפני שאתם ניגשים למכרז / נותנים הצעת מחיר יש לבחון היטב את הנכס – ולא לשכוח לבקש את השמאות.
  2. חובה עליכם להגיע ולראות בעינכם את הנכס, מחיר זול עשוי לשקף עלויות שיפוץ רבות, והוצאות נוספות – אל תאמינו לתמונות, הכנסו לאוטו וסעו לבדוק בעצמכם (רצוי להגיע עם בעל מקצוע, שיפוצניק, שמאי – נכון זה יעלה לכם כסף אבל ייתכן שיחסוך לכם הפסד כבד)
  3. כללי המכרז- החוויה של השתתפות במכרז עלולה לגרום לאמוציות שעלולות לגרום לכך שתציעו מחיר גבוה מידי – יש לתכנן ולהבין מהו המחיר הכי גבוה אותו אתם תהיו מוכנים להציע.
    איך תדעו מה המחיר הנכון לנכס ? לשם כך יש לעשות – חקר שוק, שזה מאמר לטור נוסף..
    בהצלחה לכולם ושנה טובה

אופיר הררי – יועץ,נדל”ן, מלווה משקיעי נדל”ן   050-3663588
פייסבוק : אופיר הררי נדלן להשקעה בטוחה
מעוניינים לקבל טיפ שבועי בווטצאפ בנדלן ? שילחו את המילה “טיפ” למספר 050-3663588 
המאמר נכתב על ידי אופיר הררי – יועץ להשקעות נדל”ן בארץ ובאנגליה, ליווי אנשים להשקעות מניבות

מוזמנים לשתף:

נגישות

צרו קשר

מלאו את הפרטים ואחזור אליכם